DIETA BEZGLUTENOWA


Dieta bezglutenowa to dieta eliminacyjna niezbędna w terapii niektórych chorób. Niekiedy stanowi też odpowiedź na panującą „modę”, niekoniecznie popartą przesłankami zdrowotnymi.

Dieta ta jest absolutnie konieczna w przypadku osób ze zdiagnozowaną celiakią lub innymi chorobami autoimmunizacyjnymi, takimi jak m.in. ataksja glutenozależna czy opryszczkowe zapalenie skóry. Dostosowanie się do bezglutenowego jadłospisu jest także potrzebne u tych osób, które mają stwierdzoną alergią na pszenicę (pokarmową i wziewną!), jak również wykazujących nadwrażliwość na gluten.

bezglutenowa

Czym jest gluten?

Gluten jest białkiem pszenicy o stosunkowo niskiej zawartości lizyny i tym samym niskiej wartości biologicznej. Ma jednak specyficzne, cenne w przemyśle piekarniczym i cukierniczym właściwości: jest elastyczny, sprężysty, lepki i plastyczny.

To dzięki niemu wytwarzamy pyszne ciasta, placki, naleśniki, czy popularne pieczywo. W uproszczeniu w zależności od rodzaju zboża skład glutenu (czyli białek go tworzących) jest odmienny. W klasycznej celiakii eliminuje się wszystkie zboża z glutenem, w łagodniejszych postaciach lub nietolerancjach rozważa się spożywanie m.in. owsa, choć dyskusje na ten temat są nadal bardzo ożywione a wnioski niejednoznaczne.

O ile u osób z alergią lub nietolerancją często, choć nie zawsze, wystarczy eliminacja pszenicy, o tyle osoby chorujące na celiakię w 90% przypadków muszą przestrzegać restrykcyjnej diety:

  • całkowita eliminacja produktów zawierających gluten,
  • w początkowej fazie diety (min rok) eliminacja produktów zawierających laktozę – do czasu odbudowy kosmków jelitowych,
  • produkty bezglutenowe MUSZĄ mieć oznaczenie przekreślonego kłosa – zakup dowolnego produktu teoretycznie bezglutenowego może zawierać jego śladowe ilości, o czym producent informuje na opakowaniu,
  • na co dzień cała twoje rodzina powinna być na podobnej diecie, inaczej powinieneś stosować osobne garnki w kuchni etc.
  • sama dieta musi być dobrze zbilansowana, wolna od powszechnie reklamowanych produktów gluten free które są wysoko przetworzone i choć nie mają glutenu to jednak regularne ich spożywanie może prowadzić do zaburzeń metabolicznych i otyłości.

Jak wygląda nasza dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa przygotowywana przez FIT BY NATURE i dostarczana do twoich drzwi eliminuje źródła glutenu w posiłkach i nie uwzględnia gotowych produktów GLUTEN FREE. Choć jest to większe wyzwanie, wysiłek w jej przygotowaniu bierzemy na siebie, a ty możesz cieszysz się smacznym i dobrze zbilansowanym posiłkiem. Jeśli trzeba, sami upieczemy chleb z kaszy gryczanej! Pamiętaj jednak, że dieta z oferty to dieta uśredniona, która może nie uwzględniać skrajnych przypadków przypadłości klientów. Jeżeli chcesz mieć pewność, skorzystać z pomocy naszego dietetyka.

Dla kogo przygotowujemy dietę bezglutenową

śli chcesz wyeliminować pszenicę, nie czujesz się dobrze, jedząc gluten lub została u Ciebie stwierdzona nietolerancja na białko zbóż, to ta dieta jest w sam raz dla Ciebie. W przypadku, gdy masz stwierdzoną celiakię lub ciężką alergię, zasięgnij opinii naszego dietetyka. To nic nie kosztuje, a pozwoli skonfigurować dietę bezglutenową pod twój organizm.

Modyfikacja diety konkretnie pod Twoje indywidualne potrzeby kosztuje niewiele w stosunku do tego, ile warte jest twoje zdrowie. Nasz dietetyk oceni stan zdrowia, zweryfikuje wyniki badań i historię choroby, a następnie przekaże dokładne wytyczne kucharzowi. Jesteśmy odpowiedzialną firmą, dlatego poważne schorzenia w aspekcie diety wymagają u nas indywidualnego podejścia.

Nasi specjaliści od odżywiania i gotowania zadbają o twoje zdrowie i przygotują dla Ciebie unikalne, pyszne, dobrze zbilansowane dania, które otrzymasz pod same drzwi.

Tu znajdziesz kilka przykładowych posiłków, które serwujemy w ciągu jednego dnia

Śniadanie:

  • komosianka na mleku migdałowym z malinami,
  • tunezyjska szakszuka,
  • kanapki z chleba gryczanego własnej roboty z pastą jajeczną i sałatką śródziemnomorską.

II Śniadanie:

  • sałatka owocowa z sosem miodowo-cytrynowym,
  • smoothie ze szpinaku i pomarańczy,
  • vege sałatka grecka z tofu,
  • jaja faszerowane łososiem z kolendrą.

Obiad:

  • roladki z indyka ze szpinakiem i ryżem jaśminowym,
  • łosoś z bazyliowym pesto z frytkami z batata,
  • papryki faszerowane mielonym mięsem z piersi indyka i kaszą jaglaną.

Podwieczorek:

  • bezglutenowe placuszki z dyni,
  • budyń z kaszy jaglanej,
  • chipsy z jarmużu.

Kolacja:

  • naleśniki kokosowe z farszem brokułowym,
  • pieczone bataty z pesto z suszonych pomidorów,
  • grillowana cukinia z salsą pico de gallo,
  • gulasz drobiowy zagęszczony podduszoną cebulą z komosą ryżową.